Ervaar het OV
Wat voor type senior is mijn klant?
vraag
In de klantendatabase van Ervaar het OV staan er heel wat senioren. Maar om welk type senioren gaat het? Zijn het senioren die omwille van hun gezondheid of hun sociale situatie aangewezen zijn op het openbaar vervoer? Of gaat het om senioren die het avontuur zoeken?
Dit vroegen de partners van Ervaar het OV aan ons.
aanpak
Volgens ons seniorensegmentatiemodel zijn er vier type senioren. Groepen die alle vier om een eigen marketingaanpak vragen. Met welke groep hebben wij vooral te maken en hoe benaderen we hen het beste?
Via enquêtes en uitgebreid onderzoek en analyses werden de groepen ouderen in kaart gebracht.
van de oudere reizigers
behoort tot de actieve
senioren
van alle Nederlanders
is in 2025 ouder dan
55 jaar
van de koopkracht
is in 2025 in handen
van de 55-plussers
Senioren staan
‘s morgens meer open
voor serieuze informatie
ageless communicatie
Terwijl andere groepen 55-plussers graag nostalgische onderwerpen in communicatieacties terugzien, prefereert de actieve groep ageless communicatie. Communicatie die hen niet behandeld als een geïsoleerde geoormerkte groep.
nostalgie
De actieve groep 55-plussers is een belangrijke doelgroep voor Ervaar het OV. Maar ze wilden ook de andere groepen senioren bereiken. Dit vroeg om een andere aanpak: meer persoonlijke communicatie en gebruik maken van nostalgie.
Lees ook

Hoe krijg je kinderen veilig naar de basisschool?
Gemeente Bunschoten

Hoe zorg je ervoor dat Drenten energie besparen?
Provincie Drenthe

Hoe overtuig je ondernemers om hun arbeidsrisico’s aan te pakken?
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Hoe bereik je meer zichtbaarheid voor het werk van waterschappen?
Sint Elisabethsvloed
