ROV Oost-Nederland
Hoe laat je bestuurders rijden zonder invloed?
RIJ 1 - VRAAG EN AANPAK
Vraag
Rijden onder invloed is een van de meest voorkomende oorzaken van ernstig verkeersongevallen in Nederland. ROV Oost-Nederland, partner in verkeersveiligheid in Overijssel en Gelderland, focust zich de komende jaren op het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer door alcohol, drugs en medicijngebruik. Onze opdracht? Op een effectieve manier kennis, houding en gedrag van jonge bestuurders en 55-plussers beïnvloeden rondom het thema Rijden onder invloed.
Aanpak
Samen met XTNT en Responsible Young Drivers voeren we de campagne Rijden Zonder Invloed uit. Met een maatregelenpakket worden jonge bestuurders en 55-plussers overtuigd dat rijden zonder invloed de normaalste zaak van de wereld is. Wij verzorgden een beeldmerk met de slogan 'Rijden zonder invloed, daar ga ik voor!'. Onze boodschap is positief en gaat uit van zelfovertuiging. Dat is precies de effectieve manier om gedrag te veranderen.
quiz
Een quiz over het gebruik van alcohol, drugs en medicijnen heeft een prominente rol op de website van Rijden Zonder Invloed. Op deze manier kunnen bezoekers hun kennis testen en dit vervolgens ook weer delen via verschillende social media kanalen.
Zo proberen we extra aandacht te genereren voor de campagne en meer mensen naar de website te trekken.
Alcoholslagboom voor Bob's
In oktober 2017 hadden we een primeur in Nederland: de alcoholslagboom voor Bob's! Tijdens de Military konden bezoekers parkeren op een bijzonder parkeerterrein. Automobilisten die hier hun auto parkeerden ontvingen consumptiemunten voor twee gratis drankjes. Voorwaarde was wel dat de Bob na afloop van het evenement in een Dräger alcoholslot wilde blazen. Een ludieke actie om aandacht te vragen voor onze campagne. De lancering van de alcoholslagboom was een groot succes en de slagboom wordt in 2018 ingezet op verschillende evenementen.
3D tripping
Een van de maatregelen is 3D Tripping. Tijdens festivals en events waar veel jongeren komen, kunnen bezoekers bij de stand van Rijden Zonder Invloed ervaren hoe het is om onder invloed van alcohol achter het stuur te kruipen.
Dit gebeurt door middel van een Virtual Reality bril. Na de 3D Trip ontvangt de bestuurder een eigen kartonnen Rijden Zonder Invloed Virtual Reality bril.
online bereik en media-aandacht
Tussen juli en december zijn circa 2 miljoen mensen in Overijssel en Gelderland bereikt via Facebook, Twitter en advertentiebanners. Met dit bereik hebben we 7.170 klikken naar de website gegenereerd.
Ook in de media heeft Rijden Zonder Invloed veel aandacht gekregen. Zo verschenen er 25 artikelen in lokale kranten en media en zijn er 6 items gemaakt over het onderwerp bij verschillende regionale/lokale omroepen.
cijfers op een rijtje
Alleen al in het eerste halfjaar van de campagne zijn de volgende maatregelen ingezet:
- 15 keer BOBsport
- 15 keer Educatieprogramma op scholen
- 14 keer Alcohol- en drugstesten
- 12 keer 3D Tripping
- 12 keer Fris!team
- 9 keer Alcokart
- 6 keer Peer Drive Clean
Lees ook

Hoe krijg je kinderen veilig naar de basisschool?
Gemeente Bunschoten

Hoe zorg je ervoor dat Drenten energie besparen?
Provincie Drenthe

Hoe overtuig je ondernemers om hun arbeidsrisico’s aan te pakken?
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Hoe bereik je meer zichtbaarheid voor het werk van waterschappen?
Sint Elisabethsvloed
