Achter de schermen

Provincie Drenthe

Hoe zorg je ervoor dat Drenten energie besparen?

Vraag

De energietransitie is in volle gang, en ook burgers kunnen daaraan hun steentje bijdragen. Want samen kunnen we onze CO2-uitstoot drastisch verminderen. Dat is een lastige opgave, want dit vraagt om een gedragsverandering. De provincie Drenthe is al goed op weg en wil nu doorpakken. Maar hoe overtuig je de nuchtere Drent van het nut van energiebesparing? En hoe zorg je ervoor dat ze dat gedrag ook daadwerkelijk gaan toepassen?

Aanpak

We willen met deze campagne energie besparen zo makkelijk en toegankelijk mogelijk maken. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn, want energie besparen doe je Gewoon zo! Met een gefaseerde aanpak spelen we in op verschillende doelgroepen: gezinnen met kinderen, huurders en huiseigenaren. En we spelen in op drie verschillende doelgedraginging: minder verwarmen en warm water gebruiken, kleine isolatiemaatregelen en grote isolatiemaatregelen.

Gedragsstrategie

Voorafgaand aan de campagne is een gedragsonderzoek gedaan. Dat onderzoek hebben we vertaald naar een gedragsstrategie, die de basis vormt voor de campagne. We spelen in op vier elementen van gedrag. Onder andere door de boodschap positief te formuleren en local heroes te gebruiken, stellen we de sociale norm en verlagen we de weerstand. We verhogen de motivatie door de geldbesparing, milieu-winst en het extra wooncomfort inzichtelijk te maken. Ook nemen we praktische drempels weg die het nieuwe gewoontegedrag in de weg staan. Douchetimers in de badkamer helpen Drenten bijvoorbeeld om daadwerkelijk korter te douchen.

4 elementen van gedrag

Weerstand verlagen

Sociale norm stellen

Motivatie verhogen

Drempels wegnemen

Het concept: Energie besparen? Drenthe doet ‘t gewoon zo!

Drenten zijn nuchtere aanpakkers. Niet teveel poespas, maar gewoon doen. Daarom hebben we het campangeconcept ‘Gewoon zo!’ ontwikkeld. Het laat zien dat de energietransitie geen complexe ‘ver van je bed show’ is, maar juist heel dichtbij. Je kunt er zelf, op dit moment, aan bijdragen. Zo verlagen we de weerstand en nemen we de drempels weg. Het concept stelt ook de sociale norm: zo doen we dat hier! We koppelen dit concept altijd aan een duidelijk handlingsperspectief in woord en in beeld.

Frisse campagnestijl

Met de stijl van Gewoon zo! hebben een hele duidelijke no-nonsens stijl gecreëerd, want de Drent draait er ook niet om heen! Door gebruik van een opvallend lettertype en frisse kleuren zorgen we voor een herkenbare stijl. Groen voor verduurzaming, oranje voor energie en activatie. We maken op speelse wijze gebruik van het uitroepteken om even de aandacht van de doelgroep te vangen. Ook Chill de ijsbeer is een vriendelijke verschijning die de Drent met een glimlach op zijn gezicht net wat verder helpt.

De stijl is opgebouwd uit kleurvlakken met veel wit ertussen voor een frisse uitstraling. Typografie heeft een hoofdrol in alle uitingen. We vullen daarbij aan met vrijstaande gekleurde beelden en fotografie van onze local hero’s. Niet te veel poespas, duidelijk taal en met een vleugje humor.

Lespakket scholen

Eén van de onderdelen uit de campagne is een lespakket. Samen met IVN Natuureducatie hebben we een lespakket samengesteld om kinderen te leren over energiebesparing. Met hulp van de experts van IVN hebben we een les ontwikkeld die niet alleen onze boodschap overbrengt, maar ook didactisch onderlegd is. Win-win, want kinderen leren hoe ze energie moeten besparen en ouders krijgen de campagne te zien door het schoolwerk wat de kinderen mee naar huis nemen.

.



Influencers

Door influencers in te zetten, hoort de doelgroep de boodschap via rolmodellen. Lokale en regionale influencers versterken onze campagneboodschap. Zoals IJssalon La Dolce Borger die kinderen en hun ouders wijzen op het belang van de verwarming een graadje lager. Of Elke Blogt uit Klazienaveen die Drenten motiveert om met radiatorfolie aan de slag te gaan.









Gifjes

Gewoon zo heeft een primeur! Onze eerste, custom-made campagne gifjes. Zoek in Instagram gifjes maar eens op ‘Gewoonzo’. De gifjes zorgen ervoor dat we online extra opvallen én dat onze volgers de boodschap zelf ook gaan uitdragen. Gewoon voor de leuk … of toch ook een slimme nudge?