Achter de schermen

ROV Oost-Nederland

Hoe laat je bestuurders rijden zonder invloed?

vraag en aanpak

vraag

Rijden onder invloed van alcohol is een van de meest voorkomende oorzaken van ernstige verkeersongevallen in Nederland. Ook het gebruik van drugs en (zware) medicijnen speelt in een aantal gevallen een rol. ROV Oost-Nederland, de partner in verkeersveiligheid in Overijssel en Gelderland, focust zich de komende jaren op het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer door alcohol en drugs.

ROV Oost-Nederland legde de vraag voor aan marktpartijen om op een effectieve manier de kennis, houding en gedrag van jonge bestuurders en in tweede instantie 55-plussers te beïnvloeden rondom het thema Rijden onder invloed.

aanpak

Samen met de bureaus XTNT en Responsible Young Drivers voerden we de campagne Rijden Zonder Invloed uit. Met een maatregelen-pakket voorzien van een communicatiecampagne worden jonge bestuurders en 55-plussers overtuigd dat rijden zonder invloed de normaalste zaak van de wereld is. Wij verzorgden een beeldmerk met de slogan Rijden zonder invloed, daar ga ik voor! Een op het oog eenvoudige pay-off, maar toch zit er meer achter. Omdat de term veel lijkt op de bekende zin ‘rijden onder invloed,’ roept het een lichte verwarring op. Dat geeft aanleiding om het nog een keer te lezen. Bovendien is het een positief ingestoken boodschap, die ook nog eens uitgaat van zelfovertuiging. En dat is precies de effectieve manier om gedrag te veranderen.

02 quiz

quiz

Een quiz over het gebruik van alcohol, drugs en medicijnen heeft een prominente rol op de website van Rijden Zonder Invloed. Op deze manier kunnen bezoekers hun kennis testen en dit vervolgens ook weer delen via verschillende social media kanalen.

Zo proberen we extra aandacht te genereren voor de campagne en meer mensen naar de website te trekken. 

Doe de Rijden Zonder Invloed test

kick-off campagne

De kick-off van Rijden Zonder Invloed vond plaats tijdens de Vierdaagsefeesten in Nijmegen. Op vrolijke wijze trapte BNN‑presentator Valerio Zeno de 
campagne af.

03b valerio

3D tripping

Een van de maatregelen is 3D Tripping. Tijdens festivals en events waar veel jongeren komen, kunnen bezoekers bij de stand van Rijden Zonder Invloed ervaren hoe het is om onder invloed van alcohol achter het stuur te kruipen.

Dit gebeurt door middel van een Virtual Reality bril. Na de 3D Trip ontvangt de bestuurder een eigen kartonnen Rijden Zonder Invloed Virtual Reality bril. 

online bereik en media-aandacht

Tussen juli en december zijn circa 2 miljoen mensen in Overijssel en Gelderland bereikt via Facebook, Twitter en advertentiebanners. Met dit bereik hebben we 7.170 klikken naar de website gegenereerd.

Ook in de media heeft Rijden Zonder Invloed veel aandacht gekregen. Zo verschenen er 25 artikelen in lokale kranten en media en zijn er 6 items gemaakt over het onderwerp bij verschillende regionale/lokale omroepen. 

cijfers op een rijtje

Alleen al in het eerste halfjaar van de campagne zijn de volgende maatregelen ingezet:

  • 15 keer BOBsport 
  • 15 keer Educatieprogramma op scholen 
  • 14 keer Alcohol- en drugstesten 
  • 12 keer 3D Tripping 
  • 12 keer Fris!team
  • 9 keer Alcokart 
  • 6 keer Peer Drive Clean 

04b event

04c event

04a event